onsdag den 30. september 2009

Sms'er ødelægger ikke sproget - TDC online 23.8.2006

Danskerne sjusker mere når de kommunikerer gennem mail og sms. Denne sjusken får imidlertid ikke sprogforsker Jørn Lund til at bekymre sig om at det skulle påvirke vores traditionelle tale - og skrivesprog. Det er dog ikke kun sms'erne der driller det danske sprog. Nogle ord og vendinger skifter betydning i takt med generationsskifte, nogle gange får ordet endda modsat betydning. Den teknologiske udvikling har medført at engelske ord har fået plads i vores ordforråd, men ifølge Jørn Lund er dette dog kun på lånt tid.

Personlig kommentar:

Mobiltelefonen fylder meget i hverdagen og i særdeleshed hos børn og unge. Netværket skal plejes. Jeg læste på et tidspunkt i medierne, at unge i dag kan nå op på 8000 sms'er i måneden! Derfor kommer det ikke bag på mig, at der sjuskes med sproget. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken indflydelse det får hos de sjuskende, men læner mig gerne op af fagpersonen, sprogforsker Jørn Lund, der som nævnt ikke er bekymret.

1 kommentar:

  1. Hej Lars

    Det er lidt vanskeligt, at give en fornuftig respons på referater - men dette bare for at lade dig vide, jeg har været forbi din blog:-)

    SvarSlet