Et tema er kulturforskellen mellem generationerne. De voksne har således svært ved at sætte sig ind i barnets kultur, når der snakkes mobiltelefon. Selvom de fleste voksne med stor sikkerhed udtaler sig om nutidens børn og unge via faglig baggrundsviden, som faktisk ikke findes og overser mobiltelefonens rolle i børnefællesskabet. Samme problematik gør sig gældende for internettet.
Børnekulturen har 3 hovedtyper:
- Kultur for børn
- Kultur med børn
- Børns egenkulturer
Disse er ikke hierakiske men udgør en helhed i legen. Børn er modsat tidligere generationer i højere grad sammen med jævnalderne og voksne, end andre aldersgrupper.
Pædagogens rolle, når der snakkes formidling inden for computer, er at sikre en kreativ anvendelse heraf, istedet for at lade børnene spille spil, der hurtigt bliver trivielle og derfor ikke særlig inspirerende.
Den pædagogstuderende skal igennem forløbet, for at kunne se mulighederne og relevansen for børn og unge. Der findes flickr, Delicious og Bloglines. Fælles for disse er at de giver mulighed for individuel udfoldelse og for at danne fællesskaber med andre. Flickr er et fotofællesskab, der giver mulighed for at dele fotos med andre. Webblogs er en blog, oprettet af en bruger. Emnet er valgfrit. Undersøgelser viser dog at de fleste bloggere arbejder for egen skyld. Når der uploades billeder, fotos og tekster fra internettet er det vigtigt at kende til ophavsretten, der siger at den der frembringer dette, har ophavsret til værket og benyttelse fra anden bruger kræver tilladelse fra ophavsmanden. I den forbindelse er der fire licenser, commons - licenser, hvor ophavsmanden tildeler sit værk en sådan licens, eksempelvis gives der tilladelse til at andre kan benytte eller arbejde videre på værket.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar