onsdag den 30. september 2009

Sam...ta...le? - Ej blot lyst. Af Søren Schmidt og Kim Rasmussen (kronik i politikken D. 12.6.99)

Det drejer sig om den sponserede mobiltelefoni, hvor samtalerne afbrydes hvert halvandet minut for at en reklamesponser kan komme af med sit budskab. Forfatterne af denne artikel mener at påtrods af at telefonsamtalen er gratis, så er der meget der taler imod. Først og fremmest skal man oplyse en række private forhold om en selv, så målrettede reklamespots sendes den anden vej. Derudover er der en begrænset, gratis taletid på 15 minutter i tidsrummet 17 -8. Endvidere skal den du ringer til acceptere opringers præmisser i form af disse reklameafbrydelser. Der bliver satset meget på børn og unge nedtil ti års alderen. Ikke fordi målgruppen har midlerne, men fordi børn og unge plager deres forældre og har succes hermed.
Desuden har den også den effekt, nemlig den at der er en del prestige og status at hente i børn- og ungegruppen. Det at være udenfor i børn-og ungdomsårenel, opleves som en ubærelig byrde.
Der menes også at at det er problematisk, at børn ikke tages alvorligt. Det er mangel på respekt. Endvidere er der tale om afprivatisering. Ansvaret ligger hos reklamefolkene, udbyderne af produktet og politikerne.

Personlig kommentar:

Målgruppen er børn og unge ned til ti års alderen! Jeg synes det er meget tankevækkende, men egentlig ikke overraskende. Ideen er, som det iøvrigt er med alle reklamer, at trække penge ud af målgruppen. Denne usympatiske og respektløse tilgang til børnene og deres forældre er efter min mening forkastelig. Også det, at modtageren er underlagt disse breaks er kvalmende. Når det er sagt, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at det er den vej det går.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar